Home » Articoli » My Playlist » Luca Aquino

Luca Aquino

By

View read count
01. Jon Hassell - Last Night the Moon Came Dropping Its Clothes in the Street (ECM - 2009).

Erano anni che non provavo emozioni così intense con l'ascolto di un CD. Hassell mi ha sconvolto ancora! Questo è un album con mille temi e stacchettini dolci, nascosti con la solita eleganza tipica del re della tromba.

02. Arve Henriksen - Cartography (ECM - 2008).

Il suono di tromba tra i più moderni e raffinati. Passaggi tecnici al limite dell'impossibile, cuore da vendere e sonorità elettroniche degne del terzo millennio. Il mio sogno sarebbe duettare con lui.

03. Paolo Fresu - Uri Caine - Things (Blue Note - 2006).

Due mostri sacri alle prese con ballate e swing. Fresu è come un Dio per me; il suo suono, la sua poesia, il suo tempo e quella rilassatezza che tanto ricorda Chet mi rasserenano tanto. In questo disco Paolo fa degli assoli pazzeschi, accompagnato da un maestro del piano e dal quartetto d'archi Alborada.

04. Nils Petter Molvaer - Hamada (Sula Records - 2009).

Come persona non m'ispira molto ma la sua musica è molto bella e in particolare questo disco. Il penultimo fu una bufala ma Hamada è esemplare, molto rock e più acustico dei precedenti.

05. Enrico Rava - Electric Five (Soul Note - 1995).

E' l'album che ha ispirato il mio Lunaria. Rava mi commuove sempre, ha sempre la nota giusta. Non lo conosco di persona ma vorrei tanto stingergli la mano.

06. Tomasz Stanko - The Green Hill (ECM - 2000).

Secondo me è il trombettista più vero. Lui soffia, aspetta e lascia trasparire senza alcuna barriera i suoi sentimenti dalla tromba, irregolare e profonda.

07. Jon Hassell - Power Spot (ECM - 1986).

Se non avessi frequentato i seminari di Fresu a Nuoro non avrei mai conosciuto né Hassell né questo splendido disco. Sfido chiunque a indovinare l'anno di registrazione, è un disco stellare.

08. Gianluca Petrella - Cosmic Music (Repubblica/L'Espresso - 2007).

Gianluca è il mio eroe personale e questo progetto è entusiasmante.

09. Francesco Bearzatti Sax Pistols - Stolen Days (Auand - 2006).

Il sassofonista più rock al mondo e quest'album lo dimostra.

10. Leon Pantarei - Om party (Autoprodotto).

Leon è un percussionista calabrese con sonorità e strumentazioni uniche.

Tags

Comments


PREVIOUS / NEXT




Support All About Jazz

Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who make it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

Go Ad Free!

To maintain our platform while developing new means to foster jazz discovery and connectivity, we need your help. You can become a sustaining member for as little as $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination vastly improves your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Jazz article: In Praise of Playlists
Jazz article: Mattias Ståhl: What I'm Listening To Now
Jazz article: Trish Clowes
My Playlist
Trish Clowes
Jazz article: The Ultimate Peggy Lee

Popular

Read Take Five with Pianist Irving Flores
Read SFJAZZ Spring Concerts
Read Jazz em Agosto 2025
Read Bob Schlesinger at Dazzle
Read Sunday Best: A Netflix Documentary
Read Vivian Buczek at Ladies' Jazz Festival

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.