Home » Articoli » Album Review » Cortex: Live!

1

Cortex: Live!

By

Sign in to view read count
Cortex: Live!
Bastano le prime battute di "Opening" per andare con il pensiero allo storico quartetto di Ornette Coleman e Don Cherry, che tanto scompiglio portò nel mondo del jazz agli inizi degli anni sessanta. Questi quattro giovanotti norvegesi non possono sconvolgere più di tanto un ring musicale che da anni è abituato ad ogni tipo di incontro con colpi bassi e anche proibiti, ma è indubbio che il loro Cortex Live! è un album consistente, ricco di energia, intensità e immediatezza comunicativa.

La lezione del free, ancorata agli stilemi del bop attualizzata e irrobustita da una palpabile varietà ritmica. Potremmo chiosare in questo modo la proposta musicale del quartetto. Kristoffer Berre Alberts si districa tra i sassofoni con grande personalità e disinvoltura (interessante il lavoro con il baritono), palesando una sottile predilezione per la melodia approcciata in modo sottilmente obliquo.

La cornetta di Thomas Johansson è naive quanto basta, talvolta un pizzico allucinata, sempre pronta ad allargare gli spazi e gli orizzonti delle esecuzioni. Il contrabbasso di Ola Hoyer e la batteria di Gard Nilssen alternano la fisicità del rock, groove funkeggianti ed elastiche scansioni più rigorosamente jazzistiche. Ricetta troppo semplice, con ingredienti sicuri a basso tasso di rischio? Può essere ma il quartetto sa bene come cucinare gli ingredienti a disposizione e presenta più di un momento di interesse per l'ascoltatore.

Track Listing

Opening; Cerebrum; Endorphin; Gray Matter; Jnterlude; Hub; Closing.

Personnel

Cortex
band / ensemble / orchestra

Thomas Joansson: cornetta; Kristoffer Alberts: fiati; Ola Hoyer: contrabbasso; Gard Nilssen: batteria.

Album information

Title: Live! | Year Released: 2015 | Record Label: Clean Feed Records


Next >
Yes: Relayer

Comments

Tags

Concerts

Jul 6 Sat
Jul 15 Mon

For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

New Start
Tom Kennedy
A Jazz Story
Cuareim Quartet
8 Concepts of Tango
Hakon Skogstad

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.