Home » Articoli » Album Review » Rossella Cangini - Claudio Lodati: Plot

Rossella Cangini - Claudio Lodati: Plot

By

Sign in to view read count
Rossella Cangini - Claudio Lodati: Plot
ossella Cangini e Claudio Lodati scelgono la strada impervia della sperimentazione in questo Plot che li vede affrontare il vento con solo una voce e una chitarra avvolte dall'aura frastagliata dell'elettronica. E non è cosa di poco conto, visto che questa musica è certamente più elettrica che acustica. Molto spazio viene lasciato all'improvvisazione e le strutture musicali si sbriciolano come mattoni di sabbia, senza però mai perdere di vista lo scenario complessivo.

La voce e la chitarra si sfidano in una gara di espressività che conduce i due musicisti verso l'alto. La chitarra di Lodati è sulfurea e lirica allo stesso tempo, la voce di Rossella Cangini è sempre irriverente, sbarazzina, a volte eccessiva. Ma è una scelta rispettabile. Coraggiosa, anticonvenzionale.

La lunga versione di "Estate" è posta a metà del cammino e si srotola senza remore, andando a toccare la dolcezza ma anche l'ironia, la nettezza delle immagini e l'indeterminazione della scansione ritmica. La destrutturazione è totale e alla fine ci ritroviamo lo scheletro del brano appeso davanti a noi, ancora profumato di sole. Per l'appunto.

Visita i siti di Rossella Cangini e Claudio Lodati.

Track Listing

01. Il Grillo Parlante; 02. Anima; 03. Be Bip; 04. Estate; 05. East Rider; 06. Voli Tentennanti; 07. Soffici Soffi; 08. Ti Voglio Fare; 09. Desideri; 10. Taxi.

Personnel

Rossella Cangini (voce, effetti elettronici); Claudio Lodati (chitarra, effetti elettronici).

Album information

Title: Plot | Year Released: 2012 | Record Label: Jon Lax Music / Laxmedia

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Eagle's Point
Chris Potter
Can You Hear It?
Mikko Innanen / Cedric Piromalli / Stefan Pasborg
Elegy for Thelonious
Frank Carlberg Large Ensemble

Popular

Jazz Hands
Bob James
Esengo
London Afrobeat Collective
Light Streams
John Donegan - The Irish Sextet

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.