Home » Articoli » Album Review » Léandre - Delbecq - Houle: 14 rue Paul Forte, Paris

Léandre - Delbecq - Houle: 14 rue Paul Forte, Paris

By

View read count
Léandre - Delbecq - Houle: 14 rue Paul Forte, Paris
Dice Kafka che "il libro deve essere un rompighiaccio, per spezzare il mare gelato dentro di noi." Questa musica è un rompighiaccio. Ma è anche un bisturi, una torcia, un occhio che esplora, un urlo. Una voce. Tre voci. Che si accostano, si ascoltano, si mescolano, si avvinghiano. Chi ascolta resta sospeso, colpito, stupito da tale forza immaginativa. Dal rigore e dal magistero di chi costruisce attraverso i suoni.

Per saggiare la forza di questa musica bastano i quattro minuti della quarta traccia, che si muovono in un vortice dove si mescolano urlo espressionista, timbrica orientale, poliritmia africana. Tutto in un continuo, serrato dialogo e ascolto reciproco. Libero da schemi ma ben consapevole di quanto si va esplorando. Un'esplorazione che si addentra nella musica, nella pratica di trarre suoni inediti dagli strumenti, nell'ardimento dei percorsi. Quei quattro minuti sono una sorta di compendio di quanto si sviluppa con grande varietà di percorsi in tutto l'album.

Tre maestri della musica creativa improvvisata ne sono protagonisti, officianti, aedi. È superfluo ricordare le loro avventure musicali: quelle del pianista francese Benoit Delbecq e del clarinettista canadese Francois Houle si estendono su direttrici anche diverse, lontane dalla musica creativa improvvisata espressa in questo CD, mentre il polo d'attrazione dell'ineffabile Joëlle Léandre resta da sempre l'esplorazione di questi territori poco ospitali. Ma ricchi di suggestioni, di scoperte, di profondo stupore.

Track Listing

14 rue Paul Fort 1 - 14 rue Paul Fort 7.

Personnel

Joelle Léandre: bass; Benoit Delbecq: piano; Francois Houle: clarinets.

Album information

Title: 14 rue Paul Forte, Paris | Year Released: 2016 | Record Label: Leo Records

Tags

Comments


PREVIOUS / NEXT




Support All About Jazz

Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who make it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

Go Ad Free!

To maintain our platform while developing new means to foster jazz discovery and connectivity, we need your help. You can become a sustaining member for as little as $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination vastly improves your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Near

More

Eternal Moments
Yoko Yates
From "The Hellhole"
Marshall Crenshaw
Tramonto
John Taylor

Popular

Old Home/New Home
The Brian Martin Big Band
My Ideal
Sam Dillon
Ecliptic
Shifa شفاء - Rachel Musson, Pat Thomas, Mark Sanders
Lado B Brazilian Project 2
Catina DeLuna & Otmaro Ruíz

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.