Home » Articoli » Album Review » Denman Maroney: Udentity

1

Denman Maroney: Udentity

By

Sign in to view read count
Denman Maroney: Udentity
Per Denman Maroney - musicista dalle eccellenti qualità e frequentazioni, anche se poco noto dalle nostre parti - il pianoforte è un "mondo" espanso, che si apre, tramite le preparazioni e le tecniche non convenzionali, a nuove avventure timbriche, armoniche e espressive. Uno dei risultati più riusciti di questo suo percorso viene condiviso con gli altri componenti di un quintetto completato dai sassofoni e clarinetti di Ned Rothenberg, dalla tromba di Dave Ballou e dalla spettacolare ritmica completata da Reuben Radding e Mike Sarin.

Suddiviso in sette parti e nominato secondo un termine coniato da Harry Partch che combina undertone e identity, questo Udentity è un lavoro davvero stimolante, che esplora relazioni numeriche temporali e armoniche, ma che coinvolge in particolare per la grande flessibilità tra i complessi aspetti formali e la libertà espressiva dei musicisti coinvolti.

Chiaro che con una simile "squadra" - già collaudata da precedenti collaborazioni del leader - le cose siano facilitate [Rothenberg è uno degli improvvisatori più originali e condivisivi dell'intera scena newyorkese], ma il merito va certamente ascritto anche a Maroney, che tinteggia di sonorità aliene e intriganti le mobili piattaforme ritmiche su cui si muove la musica.

Tra riff contagiosi e architetture sempre spiazzanti, Udentity rivela anche una straordinaria qualità emotiva, che smentisce senza troppo clamore il luogo comune secondo il quale le musiche più avventurose e sperimentali devo essere un po' faticose all'ascolto. Il futuro del jazz passa anche da queste parti.

Track Listing

Udentity I; Udentity II; Udentity III; Udentity IV; Udentity V; Udentity VI; Udentity VII.

Personnel

Denman Maroney: hyperpiano; Ned Rothenberg: alto saxophone, clarinet, bass clarinet; Dave Ballou: trumpet; Reuben Radding: bass; Michael Sarin: drums.

Album information

Title: Udentity | Year Released: 2009 | Record Label: Clean Feed Records


< Previous
Fly With The Wind

Next >
King

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

8 Concepts of Tango
Hakon Skogstad
How Long Is Now
Christian Marien Quartett
Heartland Radio
Remy Le Boeuf’s Assembly of Shadows

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.