Home » Articoli » Album Review » Sinikka Langeland: Starflowers

1

Sinikka Langeland: Starflowers

By

Sign in to view read count
Sinikka Langeland: Starflowers
Arve Henriksen è un mago della tromba, con un suono immediatamente riconoscibile che evoca antichi strumenti da mille e una notte. Anders Jormin, al contrabbasso, è un grande che ha suonato con i più grandi. Trygve Seim ha riportato in auge il suono robusto e sensuale dei sassofonisti del periodo classico, aggiornandolo con la tecnica dei microtoni.

Ebbene, mettere questi fuoriclasse al servizio di un progetto come Starflowers, nel quale la vocalist scandinava Sinikka Langeland conferisce una veste musicale a testi poetici di Hans Borli (1918-1989), è come rinchiudere dei puledri di razza in un recinto quattro per quattro.

Sinikka Langeland è una star nazionale di musica tradizionale, interprete apprezzata di musica classica e barocca, specialista del kantele, arpa finlandese orizzontale, e l’idea di coinvolgere valenti improvvisatori per far rivivere il testo scritto è interessante e assai apprezzabile. Ma se a prevalere sono atmosfere rarefatte e algide, con più di una deriva new age, se a farla da padrone è il canto spesso recitativo di Langeland, e imperversano sonorità che ingabbiano lo spirito improvvisativo, quello che ne esce è un ibrido che lascia alquanto perplessi.

E l’ascolto di “Vindtreet“, sei minuti esatti di armonica e selvaggia bellezza con tutti i musicisti finalmente a briglia sciolta, accresce il rammarico per il disco che Starflowers avrebbe potuto essere.

Track Listing

Høstnatt på Fjellskogen; Den lillle fløyten; Sølv; Treet som vekser opp-ned; Salstein; Sus i myrull; Støv; Stjernestund; Langt innpå skoga; Det er ei slik natt; Vindtreet; Elghjertet; Har du lyttet til elvene om natta?

Personnel

Sinikka Langeland: vocal, kantele; Arve Henriksen: trumpet; Trygve Seim: tenor and soprano saxophones; Anders Jormin: double-bass; Markku Ounaskari: percussion.

Album information

Title: Starflowers | Year Released: 2007 | Record Label: ECM Records


< Previous
Easy To Love

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.