Home » Articoli » Album Review » Wrekmeister Harmonies: Recordings Made in Public Spaces - Vol. 1

Wrekmeister Harmonies: Recordings Made in Public Spaces - Vol. 1

By

View read count
Wrekmeister Harmonies: Recordings Made in Public Spaces - Vol. 1
L'ascolto del primo volume dei Recordings Made in Public Spaces del gruppo Wrekmeister Harmonie è sorprendente. Si tratta, infatti, di registrazioni carpite in spazi pubblici-musei, successivamente elaborate e poi sovra-incise da un ensemble, riunito appositamente per il progetto dal percussionista chicagoano J.R. Robinson, a cui è stato dato il nome di Wrekmeister Harmonie (qualcosa che potrebbe tradursi come "armonie del capo-officina"). La sorpresa sta nella forma "collage" risultante, che potrebbe essere tutt'altra e con altra genesi, se non si leggessero le note di copertina del CD!

Robinson, per l'occasione, si è avvalso di plurime e distinte collaborazioni: da musicisti heavy metal (molto presenti nelle sonorità finali del CD), noise, post-rock a jazz come David Yow (Jesus Lizard/Scratch Acid), Mark Shippy e Pat Samson (US Maple), Azita Youssefi, John Herndon e Jeff Parker (Tortoise), Keefe Jackson, per arrivare agli sperimentatori Fred Lonberg-Holm e Ken Vandermark. Insomma un bel riassunto di improvvisatori e rumoristi che non rinunciano al loro carattere in sede di registrazione!

Le tre lunghe tracce del Wrekmeister Harmonie, "Pittsburgh," "Paris," "New York" [registrate nelle diverse sedi del Andy Warhol Museum di Pittsburgh, Pompidou di Parigi, Guggenheim e P.S.I. Contemporary Art Center di New York, Getty Museum di Los Angeles e Art Center di Berlino] sono un ibrido in tutti i sensi e per tutte le orecchie, proprio perchè sono la risultante in forma musicale di fattori musicali ed extra-musicali.

Non più musica d'aeroporto, non solo collages sonori, non tanto musica sperimentale... Recordings Made in Public Spaces è un intruglio sonoro di tutto ciò con un'anima sorprendentemente noir, metallica, stridula, ma con una sua cifra poetica molto evidente.

Track Listing

01. Pittsburgh; 02. Paris; 03. New York.

Personnel

Wrekmeister Harmonie.

Album information

Title: Recordings Made in Public Spaces - Vol. 1 | Year Released: 2009 | Record Label: Atavistic Worldwide

Tags

Comments


PREVIOUS / NEXT




Support All About Jazz

Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who make it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

Go Ad Free!

To maintain our platform while developing new means to foster jazz discovery and connectivity, we need your help. You can become a sustaining member for as little as $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination vastly improves your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Hold On
Mark Winkler
The Hat with the Grin and the Chuckle
Ben Thomas Tango Project
Eternal Moments
Yoko Yates

Popular

Old Home/New Home
The Brian Martin Big Band
My Ideal
Sam Dillon
Ecliptic
Shifa شفاء - Rachel Musson, Pat Thomas, Mark Sanders
Lado B Brazilian Project 2
Catina DeLuna & Otmaro Ruíz

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.