Home » Articoli » Album Review » Donat Fisch - Christian Wolfarth: Circle & Line 2

Donat Fisch - Christian Wolfarth: Circle & Line 2

By

Sign in to view read count
Donat Fisch - Christian Wolfarth: Circle & Line 2
Gli svizzeri Donat Fisch e Chistian Wolfarth sono ormai da diversi anni un elemento centrale di quella nuova avanguardia europea legata al nome della Leo Records. Questo Circle & Line 2 riprende un discorso iniziato insieme dieci anni fa: ora come allora obiettivo è indagare il rapporto tra sassofoni e batteria (Coltrane e Rashed Ali docent, ma anche Anthony Braxton e Max Roach) e tirarne fuori tutta l'energia.

Da questa ispirazione nasce la musica del duo, che manifesta una precisa continuità con il Free e il post Free. L'album comunque è formalmente e tecnicamente molto raffinato: il che se da una parte non gli fa perdere in robustezza, gli consente di acquistare in capacità di comunicazione. Tra le matrici espressive di cui si diceva, quella preponderante è qui il riferimento ai climi visionari degli anni '60. La musica è quasi mai dura, ispida, anzi si lascia spesso andare a suggestioni magiche e ancestrali, brevi bozzetti dove sassofoni e tamburi si stimolano a vicenda, in un alternanza di chiaro-scuri, tra ritmi dispari e intermezzi sognanti. Talvolta queste registrazioni possono sembrare un po' monotone e sonnacchiose. Ma non è affatto così: c'è palpabile una tensione sotterranea che tiene viva l'attenzione di chi ascolta. Il pregio più rimarchevole è la voce umbratile e piena di pathos di Fisch.

Track Listing

Stalo; Marias Blues; Merlodie; Fur Christian; 15; Desmond; Staika; Besen Besen; Elva.

Personnel

Donat Fisch
saxophone

Christian Wolfarth: drums; Donat Fisch: tenor and alto saxophones.

Album information

Title: Circle & Line 2 | Year Released: 2010 | Record Label: Leo Records

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Sensual
Rachel Z
Over and Over
Tony Monaco Trio
Love Is Passing Thru
Roberto Magris

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.