Home » Articoli » Album Review » Michael Rosen: Unquiet Silences

1

Michael Rosen: Unquiet Silences

By

Sign in to view read count
Michael Rosen: Unquiet Silences
Michael Rosen è un americano che insegna in Italia, paese che l'ha affascinato a tal punto di fare un tipo di jazz che ormai si può definire tipico per il Belpaese: belle melodie ed esecuzioni ricche di calore, un tipo di mainstream che chiaramente si distingue da quello che viene fatto oltre oceano. Il brano d'apertura, "Un film italiano", è un emblema di questo concetto. Eppure l'assolo di Paolo Birro al pianoforte, la grazia con cui accarezza i tasti e varia le dinamiche ne fa un piccolo gioiello, al di fuori di mode e ricerca del consenso di pubblico a tutti i costi.

Ed il resto non è da meno, con il leader per lo più al sax soprano e la ritmica con una notevole presenza tecnico-espressiva. A tratti sono superlativi, capaci di cogliere il meglio da quello che è questo tipo di musica, rendendolo in modo fresco, vivace. Il clima notturno, intimistico, non manca di creare suggestioni a volte intense, come nella title-track, in cui Rosen passa al sax tenore e l'empatia fra i musicisti è praticamente perfetta, tutti partecipi di un progetto di cui ognuno è parte necessaria.

La compattezza - 48 minuti - è un'altra dote di questo disco, in cui nessuna nota viene sprecata. Paolo Birro si conferma un grande sideman, Fabrizio Sferra, che si limita ad un educato ma efficace accompagnamenteo in punta di bacchetta, Ares Tavolazzi con le sue pulsazioni profonde, rendono al meglio le composizioni di Rosen dando un livello alle esecuzioni che proprio entusiasma.

Track Listing

01. Un film italiano - 6:06; 02. A Love Unspoken - 7:15; 03. Rita My Dear - 4:01; 04. Unquiet Silences - 7:27; 05. A Minor Love Affair - 6:05; 06. Bite of the Bedbug - 4:13; 07. The Beauty of You (dedicated to Giampiero Prina) - 4:40; 08. Free to Choose - 7:09; 10. Memories of the Long Forgotten 4:21.

Personnel

Michael Rosen (sax tenore & soprano); Paolo Birro (piano); Ares Tavolazzi (contrabbasso); Fabrizio Sferra (batteria).

Album information

Title: Unquiet Silences | Year Released: 2008


< Previous
Love Stories

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Gifts
Dave Douglas
Altera Vita
Alina Bzhezhinska & Tony Kofi
From The Source
Joe Fonda
Slow Water
Stephan Crump

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.