Home » Articoli » Album Review » Felipe Salles: Ugandan Suite

3

Felipe Salles: Ugandan Suite

By

Sign in to view read count
Felipe Salles: Ugandan Suite
Opera che sembra d'altri tempi, alla ricerca di un terzomondismo ancora sufficientemente pulito da non odorare di world music (nell'accezione più amorfa del termine), quella che ci propone il gruppo allargato (anche a un solista della statura di Dave Liebman) del tenorsassofonista (soprattutto) brasiliano (di San Paolo, ma ormai di stanza a New York) Felipe Salles.

Domina una piuttosto insistita, ferrea coralità, in cui sembra anzi dimorare l'essenza stessa di una musica epica e solenne, ritualistica, pulsante e scopertamente -programmaticamente -afro, benché non manchino ovviamente le sortite solistiche (dei due sax ma non solo), le fasi più decongestionate, ondivaghe, per quanto pur sempre su temperature medio-alte (ma non per questo torride o convulse).

In un'opera certamente molto coesa, per climi e valori intrinseci, i movimenti che più convincono sono il secondo, in cui si stempera (si emancipa) più che altrove una data tribalità (senza dimenticare un notevole solo sopranistico di Liebman), il quarto, in cui un prologo quasi dissonante sfocia in una felice alternanza di umori, e l'ultimo, specie per il bell'intersecarsi tra i fiati.

Track Listing

Movement 1 – The Buffalo; Movement 2 – The Elephant; Movement 3 – The Leopard; Movement 4 – The Rinhoceros; Movement 5 – The Lion.

Personnel

Felipe Salles
saxophone

Felipe Salles: sax tenore e baritono, flauto, clarinetto basso, mani; Dave Liebman: sax soprano e tenore, flauto in legno; Nando Michelin: pianoforte, mani; Keala Kaumeheiwa: contrabbasso, mani; Bertram Kehmann: batteria, mani; Damascus Kafumbe: percussioni, xilofono; Rogerio Boccato: percussioni, mani; Lucas Apostoleris: mani.

Album information

Title: Ugandan Suite | Year Released: 2014 | Record Label: Tapestry


< Previous
To Lady with Love

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.