Home » Articoli » Album Review » Atomic: Lucidity

Atomic: Lucidity

By

Sign in to view read count
Atomic: Lucidity
"Laterna Interfruit," il brano iniziale, è un'indovinata miscela di accattivanti groove ritmici e atmosfere nordiche, di assoli calibrati e di timbriche inusuali, di esplosioni free e di canonici riff di matrice boppistica. Sono queste le coordinate entro le quali si muove l'intero Lucidity, settima prova discografica dell'ensemble norvegese denominato Atomic.

Le oscillazioni ora verso il versante più orecchiabile ora verso quello più sperimentale garantiscono molteplicità di sollecitazioni, di riferimenti, di intrecci, di umori che sta all'ascoltatore saper cogliere nella loro individualità e nella loro trama di relazioni. In "A New Junction," per esempio, lo spazio viene occupato per gradi dai singoli strumenti, più orientati a depositare originali marchiature timbriche che non a sovrapporsi, in una libera circolazione di traiettorie che rende il brano sospeso e aperto ad ogni interpretazione.

Di contro la title-track si apre sull'unisono dei fiati e si sviluppa in maniera ortodossa con il susseguirsi di assoli e momenti di raccordo tranne virare in modo del tutto inaspettato verso una coda completamente informale. Vi è, all'interno dei confini delineati, un continuo gioco di porte che si aprono e si chiudono, uno scambio a diversi gradi di intensità, con il pianoforte, a sua volta in bilico tra atmosfere meditative e insolite armonizzazioni, a fungere da direttore d'orchestra.

Track Listing

Laterna Interfruit; A New Junction; Lucidity; Start/Stop; A MacGuffin’s Tale; Major; December.

Personnel

Atomic
band / ensemble / orchestra

Fredrik Ljungkvist: reeds; Magnus Broo: trumpet; Håvard Wiik: piano; Ingebrigt Håker Flaten: bass; Hans Hulbœkmo: drums.

Album information

Title: Lucidity | Year Released: 2015 | Record Label: Jazzland Recordings


< Previous
Meltframe

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Ain't No Sunshine
Brother Jack McDuff
Taylor Made
Curtis Taylor
Fathom
John Butcher / Pat Thomas / Dominic Lash / Steve...

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.