Home » Articoli » Album Review » Jane Ira Bloom: Early Americans

Jane Ira Bloom: Early Americans

By

View read count
Jane Ira Bloom: Early Americans
Inciso a metà luglio del 2015, questo è con tutta probabilità il miglior album di Jane Ira Bloom che ci sia passato per le mani. Le grandi curiosità iniziali, attorno a questa esile donna che oltre trent'anni fa faceva parlare di sé accanto ai maestri dello strumento che si stava imponendo come una sorta di cornucopia (non l'unica, per carità) del nuovo jazz, si sono via via assestate, e lei nel frattempo è diventata una signora di mezza età che prosegue diritta (come il suo sassofono, già) per la propria strada.

In questo suo ultimo lavoro sceglie anzitutto una formula molto feconda per chi imbraccia il soprano (vedi svariati trii di Lacy e Liebman, solo per citare i primi due casi che ci vengono in mente) e per farlo si circonda di due senatori dei rispettivi strumenti (contrabbasso e batteria, ovviamente) quali Mark Helias e Bobby Previte. Diciamo quindi che i presupposti per un disco degno di particolare attenzione già ci sono in partenza.

Il resto lo fanno le tredici composizioni con cui l'oggi sessantunenne sopranista bostoniana confeziona il suo album. Sono tutte farina del suo sacco, tranne l'ultima, di Leonard Bernstein, e ci consegnano l'immagine di un trio assolutamente empatico, libero il giusto e con un invidiabile respiro interno. Vi si avverte un senso di solidità, di praticità, anche se i pezzi più rilasciati, docili, pensosi, non mancano. Pochi fronzoli, in altre parole, con un suono di gruppo molto chiaro, netto, e ruoli ben definiti, giocando molto sull'asse soprano/contrabbasso con la batteria in posizione intermedia ed equidistante.

Un gran bel sentire, insomma.

Track Listing

Song Patrol; Dangerous Times; Nearly (For Kenny Wheeler); Hips & Sticks; Singing the Triangle; Other Eyes; Rhyme or Rhythm; Mind Gray River; Cornets of Paradise; Say More; Gateway to Progress; Big Bill; Somewhere.

Personnel

Jane Ira Bloom
saxophone, soprano

Jane Ira Bloom: soprano saxophone; Mark Helias: bass; Bobby Previte: drums.

Album information

Title: Early Americans | Year Released: 2016 | Record Label: Outline

Tags

Comments


PREVIOUS / NEXT




Support All About Jazz

Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who make it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

Go Ad Free!

To maintain our platform while developing new means to foster jazz discovery and connectivity, we need your help. You can become a sustaining member for as little as $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination vastly improves your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Near

More

Tramonto
John Taylor
Ki
Natsuki Tamura / Satoko Fujii
Duality Pt: 02
Dom Franks' Strayhorn
The Sound of Raspberry
Tatsuya Yoshida / Martín Escalante

Popular

Old Home/New Home
The Brian Martin Big Band
My Ideal
Sam Dillon
Ecliptic
Shifa شفاء - Rachel Musson, Pat Thomas, Mark Sanders
Lado B Brazilian Project 2
Catina DeLuna & Otmaro Ruíz

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.