Home » Jazz Articles » Robert Wyatt

Jazz Articles about Robert Wyatt

1
Album Review

Soft Machine: Facelift France and Holland

Read "Facelift France and Holland" reviewed by Maurizio Comandini


Sotto l'ombrello robusto chiamato Soft Machine si nascondono in realtà parecchie band. All'inizio l'interesse del gruppo, nato nel 1966 in quel di Canterbury (anche se loro non vogliono essere considerati come esponenti del cosiddetto Canterbury Sound), era per una sorta di pop-rock patafisico, che poi ha iniziato a dilatarsi verso la psichedelia, il rock progressivo, il jazz moderno, la musica creativa, l'avanguardia. Questa eccellente proposta della Cuneiform, etichetta che davvero merita un plauso particolare per l'abilità dimostrata nel riuscire a ...

5
Book Review

Different Every Time: The Authorised Biography of Robert Wyatt

Read "Different Every Time: The Authorised Biography of Robert Wyatt" reviewed by Roger Farbey


Different Every Time: The Authorised Biography of Robert Wyatt Marcus O'Dair 460 Pages ISBN: 978-1846687594 Serpent's Tail 2014 For all his self-effacing personality (on first meeting saxophonist Gilad Atzmon he described himself as an amateur musician) Robert Wyatt is an intelligent and extraordinarily talented musician, singer and composer. Introduced to jazz by his father, Wyatt was forever committed to the genre but, as his story unfolds his taste in music was, and is, ...

Album Review

Matching Mole: Little Red Record – Extended Version

Read "Little Red Record – Extended Version" reviewed by AAJ Italy Staff


L'etichetta discografica Esoteric ci prepara una sorpresa davvero succulenta e, in occasione della ristampa del secondo album dei Matching Mole in extended version, aggiunge un CD supplementare che comprende alternate takes di alcuni brani e registrazioni dal vivo effettuate nell'estate del 1972 per la BBC. La musica del quartetto ruota attorno alla batteria di Robert Wyatt, appena uscito dai Soft Machine, e soprattutto si attorciglia attorno alle sue sperimentazioni vocali che spesso assumono il ruolo di componente strutturale fondamentale nell'economia ...

1
Album Review

Robert Wyatt: Comicopera

Read "Comicopera" reviewed by AAJ Italy Staff


[Avvertenza preliminare: se fate parte della nutrita schiera di coloro ai quali vengono i lucciconi agli occhi al solo sentire la voce di Robert Wyatt [ne fa parte anche chi scrive], potete anche risparmiare un paio di minuti della vostra vita e andare a comprare Comicopera senza leggere nemmeno una riga di questa recensione]. A quattro anni da Cuckooland, il nuovo disco di Wyatt è caratterizzato da una struttura narrativa tripartita nella quale confluiscono materiali sonori più o meno recenti ...

188
Album Review

Robert Wyatt: Comicopera

Read "Comicopera" reviewed by John Kelman


More ambitious than anything he's done before while, at the same time, more interactive, intimate and live sounding, Comicopera represents another milestone for singer/songwriter Robert Wyatt. It's not just that he's using a larger group of musicians for the record, making for the broadest musical canvas yet; but this three act opera (of sorts) consolidates many of the personal, social and political issues that have occupied his work since Rock Bottom (Virgin, 1974).

Wyatt began his ...

1
Album Review

Michael Mantler: Review

Read "Review" reviewed by AAJ Italy Staff


Le corde. Quelle classiche, prestigiose, dei violini del Balanescu Quartet o della London Symphony Orchestra e quelle elettriche, delle chitarre di Rick Fenn, Larry Coryell, Mike Stern. I testi. Quelli di Samuel Beckett, Harold Pinter, Paul Auster, Giuseppe Ungaretti. Le voci. Di Mona Larsen, Karen Mantler, Jack Bruce, Marianne Faithfull, ma soprattutto quella unica, inconfondibile, senza tempo e fuori dal tempo di Robert Wyatt. La sensibilità jazzistica. Quella selvaggia della Jazz Composer’s Orchestra e quella raffinata e sofisticata dei piccoli ...

178
Album Review

Hugh Hopper and Matt Howarth: The Stolen Hour

Read "The Stolen Hour" reviewed by John Kelman


The Stolen Hour refers to the year 2000 when, succumbing to pressures of the international media, Australia's government decided to commence Daylight Savings Time over three months early to better synchronize so that the televised Olympic Games could be seen at more acceptable times by other countries. Bassist Hugh Hopper, of Soft Machine fame and more recently numerous other projects including his intriguing Jazzloops series, collaborates with American artist Matt Howarth for a multimedia project that combines Hopper's music with ...


Engage

Contest Giveaways
Enter our latest contest giveaway sponsored by Musicians Performance Trust Fund
Polls & Surveys
Vote for your favorite musicians and participate in our brief surveys.

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.