Home » Articoli » BassDrumBone: The Long Road

1
Album Review

BassDrumBone: The Long Road

By

Sign in to view read count
BassDrumBone: The Long Road
Decimo disco e quaranta candeline da spegnere per un trio solido e irresistibile come i BassDrumBone di Mark Helias, Gerry Hemingway e Ray Anderson.
Si festeggia con un disco doppio che vede come ospiti il pianista Jason Moran e il sassofonista Joe Lovano, scelta del tutto logica data la forte natura avventurosa di entrambi i musicisti, pur in un contesto di continuità con la tradizione.

La musica del trio si nutre degli elementi base del linguaggio afroamericano, il ritmo, il timbro, il forte interplay: in questo senso la sintesi, operata da musicisti che nei decenni hanno condiviso ricerca e palcoscenici con esploratori anche molto arditi come Anthony Braxton o Wadada Leo Smith, dà conto di un felicissimo dialogo tra ciò che è "dentro" e ciò che è "fuori," la tensione sonora è sempre garantita da solide basi geometriche.

C'è molto blues nelle belle composizioni di questo The Long Road, come nell'avvolgente episodio di "Blue Ray." La presenza di Lovano fornisce al trio una qualità polifonica più sottolineata, così come quella di Moran, dal bel tono scuro e percussivo, che riconnette a un lessico pre-bop.

Di Anderson, Helias e Hemingway, cosa possiamo dire nel 2017 che non sia già stato detto? Forse nulla, ma vale la pena di ricordare quanto la freschezza della pratica improvvisativa (le ultime due tracce del disco, dal vivo, ne restituiscono alcuni momenti esaltanti) sia una questione di attitudine prima ancora che di età.
Altrettanti di questi anni, cari BassDrumBone!

Track Listing


CD 1:
Oh Yeah; Bungle Low; Blue Ray; Kemp; Why Not?; Quompot; Tone L; At Another Time.
CD 2:
Bluish; Different Cities; Cherry Pickin; The Line Up; Land's End.

Personnel

Mark Helias: bass; Gerry Hemingway: drums; Ray Anderson: trombone. Guests: Jason Moran: piano (CD 1, tracks 2, 5 ,7); Joe Lovano: tenor saxophone (CD 1, track 3; CD 2 tracks 1, 3).

Album information

Title: The Long Road | Year Released: 2016 | Record Label: Auricle Records


FOR THE LOVE OF JAZZ
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

WE NEED YOUR HELP
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Post a comment about this album

Tags

More

Blue Note Re:imagined II
Various Artists
Soul Food
Christopher Parker
The Way of the Groove
Ben Patterson

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and includes upcoming jazz events near you.