Home » Articoli » Album Review » Eugenio Macchia: In Between

Eugenio Macchia: In Between

By

Sign in to view read count
Eugenio Macchia: In Between
Se Living in a Movie era stato per Eugenio Macchia una sorta di riassunto delle esperienze acquisite durante i primi anni di attività, In Between rappresenta il primo vero passo come leader.

Il giovane pianista pugliese propone dieci brani in cui esprime la sua duplice anima e la propria visione jazzistica: da una parte le tensioni e il particolare mood che riesce a raggiungere suonando lo strumento elettrico ("All the Things You Are"); dall'altra lo swing e la forte coesione raggiunta con Dario Di Lecce e Nicola Angelucci servendosi del piano acustico ("The Sorcerer"). È alla ricerca di un suo stile Macchia, e In Between è più di un indizio positivo a suo favore. L'album mette in mostra una maniera mutevole di intendere il suono, come in "Right Here," un brano che assume durante il suo sviluppo diverse colorazioni timbriche e ritmiche, ma anche nella ballad "Red and Blue," che esalta la vena più romantica e pensosa di Macchia, il quale a sua volta si rivela più intraprendente in "Lenox Avenue". "Cantabile" è forse il momento più intimo e intenso presente in scaletta, attraverso il quale si riesce a vedere un orizzonte di melodie levigate al punto giusto, che sanno anche emozionare.

Un lavoro con diversi motivi di interesse, che potremmo definire asimmetrico, in quanto resta difficile riuscire a tracciare una linea in grado di perimetrare in maniera precisa lo stile di Macchia, che si smarca dall'incasellamento con apparente semplicità.

Track Listing

1. In Beetween; 2. The Sorcerer; 3. Sorcery; 4. What Is This Thing Called Love?; 5. In the Wee Small Hours of the Morning; 6. Right Here; 7. Red and Blue; 8. All the Things You Are 9. Cantabile; 10. Lenox Avenue.

Personnel

Eugenio Macchia: pianoforte, Fender Rhodes; Dario Di Lecce: contrabbasso; Nicola Angelucci: batteria.

Album information

Title: In Between | Year Released: 2012 | Record Label: Auand


Next >
Horn

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.