Home » Articoli » Album Review » Dijkstra, Bishop, Karayorgis, McBride & Gray: Cut Out

Dijkstra, Bishop, Karayorgis, McBride & Gray: Cut Out

By

Sign in to view read count
Sei tracce per dieci temi complessivi, quattro di Pandelis Karayorgis, greco, due di Nate McBride, americano di Chicago, e Jeb Bishop, lui di Raleigh, North Carolina, e uno a testa di Jorrit Dijkstra, olandese, e Luther Gray, di New Orleans, compongono questo bell'album, ricco, solido, a tratti persino rutilante, in cui i due fiati si danno battaglia indomiti e attorno a loro macinano piano, basso e batteria.

Non si pensi con questo che di trovarsi di fronte a un'incisione meramente "ginnica," di quelle che ingolfano fin troppo diffusamente l'attuale discografia jazzistica, perché qui c'è musica ottimamente costruita, oltre che suonata, però, appunto, con un corporalità, una pienezza, indiscutibili.

Magari non si va troppo per il sottile, ma non c'è mai neppure occasione o tempo per annoiarsi, benché i momenti di riflessione e ripiegamento non manchino (per esempio in Tenet, di Bishop, che chiude la terza traccia del disco, ma anche altrove), oasi quasi agognate entro un itinerario collettivo (come la firma stessa dell'album, rigorosamente "democratica") che privilegia il canto aperto, l'interscambio fitto, la rigogliosità. Che alla fine non generano peraltro saturazione, quanto piuttosto sano appagamento. Senza troppi problemi ma con la certezza di esser stati spettatori di una performance a cinque voci di sicuro spessore, defaticante (per noi, comodamente seduti in poltrona) e liberatoria.

Track Listing

Hyphen; Cutout; Chainsaw Pedicure / Tenet; Shadow / Bird Call / Chickadee; Sand Pile; Neumes / Jawis.

Personnel

Additional Instrumentation

Jeb Bishop: trombone; Jorrit Dijkstra: soprano and alto saxophone; Pandelis Karayorgis: piano; Nate McBride: bass; Luther Gray: drums.

Album information

Title: Cut Out | Year Released: 2020 | Record Label: Driff Records

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Being
Chris Rottmayer
Town of Two Faces
The Choir Invisible with Charlotte Greve, Vinnie...
They Tried to Kill Me Yesterday
Paul R. Harding / Michael Bisio / Juma Sultan
Eagle's Point
Chris Potter

Popular

Jazz Hands
Bob James
Esengo
London Afrobeat Collective
Light Streams
John Donegan - The Irish Sextet

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.