Home » Articoli » Album Review » FatsO: On Tape

FatsO: On Tape

By

Sign in to view read count
FatsO: On Tape
Arriva da Bogotà questo abbastanza sorprendente settetto che mostra di aver ascoltato con grande attenzione la musica (canzone e non) a stelle e strisce degli ultimi decenni, specificatamente Tom Waits, se proprio vogliamo essere ancora più precisi soprattutto quello ruspante e fumoso (non che il restante non lo sia) di album tipo Nighthawks at the Diner (1975).

Detto così, è chiaro che l'impronta derivativa gravante sul collo del gruppo colombiano può apparire incombente, il che accade, anche, ma senza per questo impedire ai sette (anzi, otto) di confezionare un album gustosissimo, ricco di spezie (anche cubano-caraibiche, per esempio, o più stringenti sul soul nel conclusivo "I'll Be Fine"), brillante e in possesso di adeguate doti ammaliatrici.

Le orchestrazioni fanno ampio ricorso al generoso ventaglio di ance presenti in organico (godibilissimo, e originale, soprattutto l'uso dei clarinetti, in particolare nell'unico brano in spagnolo, "Oye Pelayo," che di fatto dischiude scenari felicemente eccentrici rispetto al contesto globale) e i riflessi non si arrestano certo, come accennato, alla succitata impronta del geniaccio di Pomona. Del quale non manca comunque la latente vena di follia che lo contraddistingue e che alberga cospicuamente fra le pieghe di On Tape. Che ovviamente ci sentiamo senz'altro di consigliare.

Track Listing

Hello; It’s Getting Bad; Snake Eyes; Crying Out; Brain Candy; Out of Control; Pimp; Movie Star; Oye Pelao; I’ll Be Fine.

Personnel

FatsO
 

Daniel Restrepo: voce, contrabbasso; Daniel Linero, Elkin Hernandez: sax (alto), clarinetto; Cesar Daniel Caicedo: sax (alto); Pablo Bertan: sax (tenore); Santiago Jimenez: chitarra; Cesar Morales: batteria; Daniel Bahamon: sax (alto).

Album information

Title: On Tape | Year Released: 2016 | Record Label: Jazzhaus Records


< Previous
Metasediment Rock

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Near

More

New Start
Tom Kennedy
A Jazz Story
Cuareim Quartet
8 Concepts of Tango
Hakon Skogstad

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.