Home » Articoli » Album Review » Ernie Watts Quartet: Wheel of Time

Ernie Watts Quartet: Wheel of Time

By

Sign in to view read count
Ernie Watts Quartet: Wheel of Time
A due anni di distanza da A Simple Truth ecco una nuova incisione di Ernie Watts con il collaudato combo europeo. Conclusa l'esperienza di un quarto di secolo col Quartet West di Charlie Haden, il settantenne sassofonista s'esprime con impressionante energia e baldanza, quasi avesse la metà dei suoi anni. Sottoponete un qualsiasi appassionato a un blindfold test, facendogli ascoltare brani come il post coltraniano "Velocity" o il classico di Joe Henderson "Inner Urge," e lo lascerete di stucco.
Watts resta infatti un grande sottovalutato, forse per aver preferito la carriera di sideman a quella di leader, privilegiando il lavoro di studio con uno stile legato ai fondamenti espressivi del sax tenore hard bop.

Con un album come questo il sassofonista si prende una bella rivincita e gli auguriamo di non fermarsi. Il fraseggio e l'esuberanza sono quelli di un young lion ma il sound è assolutamente personale, uno dei più intensi e vibranti del jazz attuale.

È soprattutto grazie a questo che il percorso dell'album si stacca da altri, pur eccellenti, esempi di modern mainstream. Il calore espressivo e la partecipazione fanno la differenza e rendono l'album avvincente oltre la spericolata fluidità dei brani citati. Sul fronte dell'intensità lirica spiccano l'accorato "Wheel of Time" dedicato ad Haden, il cantabile "You and You" o la lirica ballad latina "L'Agua d'Azul." Ma i motivi d'interesse vanno oltre il ruolo del leader. I tre partner lo sostengono con professionalità e sensibilità, evidenziando ottimi interventi personali.

Track Listing

Letter from Home; A Distant Light; Inner Urge; Andi's Blues; L'Agua Azul; You and You; Velocity; Goose Dance; Wheel of Time (Anthem for Charlie).

Personnel

Ernie Watts
saxophone, tenor

Ernie Watts: sax (tenore); Christof Saenger: pianoforte; Rudi Engel: contrabbasso; Heinrich Koebberling: batteria.

Album information

Title: Wheel of Time | Year Released: 2017 | Record Label: Flying Dolphin Records

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Sensual
Rachel Z
Over and Over
Tony Monaco Trio
Love Is Passing Thru
Roberto Magris

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.