Home » Articoli » Album Review » Enrico Pieranunzi - Marc Johnson - Joey Baron: Ballads

1

Enrico Pieranunzi - Marc Johnson - Joey Baron: Ballads

By

View read count
Enrico Pieranunzi - Marc Johnson - Joey Baron: Ballads
La ballad come luogo privilegiato della memoria e del cuore. È questo il filo conduttore della nuova avventura discografica di Enrico Pieranunzi, che ha il raro dono di divertire e stupire, prima se stesso che gli altri. Il suo è un disco prezioso, che va gustato a piccole dosi per apprezzarne le infinite nuances, per scoprire una poetica che, rispondendo alle ragioni dell’introspezione, traduce in musica le corde più autentiche del Pieranunzi intimista.

Che sin dalla rivisitazione di un tema di Tenco (“Mi sono innamorato di te”), privilegia un mondo musicale raffinato ed elegante, che farà la gioia dei palati più sopraffini. Un affresco esaltante, con un bagaglio di ingredienti davvero pregiati, che privilegia il gioco delle sottrazioni al compiacimento tecnico o alle forzature del beat. Due standard (“These Foolish Things”, “A Flower Is a Lovesome Thing”) ed alcune tra le più ammalianti composizioni del pianista costituiscono il terreno ideale per una pratica musicale di profonda sensibilità, che si compone di vari, preziosi segni: nitore espressivo; crepuscolarità; elegante cura della forma; predilezione per le dinamiche ed i timbri più morbidi. Ed in più la classe del leader, insuperato balladeur.

Sussurri ed accenni per delineare un percorso intimo quanto ricco di raffinata cantabilità, ad opera di un trio stratosferico che, pur capace di fungere da potente macchina ritmica, tende qui il filo sottile della ricerca melodica allo stadio puro. Ne discende per l’ascoltatore un’ora di intensa emozione.

Da non perdere.

Track Listing

Mi Sono Innamorato di Te; These Foolish Things; When I Think of You; A Flower if a Lovesome Thing; The Heart of a Child; Sundays; Thought; Night After Night; When All was Chet; Miradas; Cabiria's Dream.

Personnel

Enrico Pieranunzi: piano; Marc Johnson: bass; Joey Baron: drums.

Album information

Title: Ballads | Year Released: 2006 | Record Label: CAM Jazz

Tags

Comments


PREVIOUS / NEXT




Support All About Jazz

Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who make it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

Go Ad Free!

To maintain our platform while developing new means to foster jazz discovery and connectivity, we need your help. You can become a sustaining member for as little as $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination vastly improves your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Eternal Moments
Yoko Yates
From "The Hellhole"
Marshall Crenshaw
Tramonto
John Taylor

Popular

Old Home/New Home
The Brian Martin Big Band
My Ideal
Sam Dillon
Ecliptic
Shifa شفاء - Rachel Musson, Pat Thomas, Mark Sanders
Lado B Brazilian Project 2
Catina DeLuna & Otmaro Ruíz

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.