Home » Articoli » Album Review » Szilàrd Mezei, Nicola Guazzaloca: Lucca and Bologna Concerts

Szilàrd Mezei, Nicola Guazzaloca: Lucca and Bologna Concerts

By

Sign in to view read count
Szilàrd Mezei, Nicola Guazzaloca: Lucca and Bologna Concerts
Otto improvvisazioni raccolte nel corso di due diversi concerti, il primo nell'Oratorio degli Angeli Custodi di Lucca il 2 Agosto 2015, il secondo al Teatro San Leonardo di Bologna l'1 Aprile del 2016, in occasione del Festival Angelica: questo il contenuto di Lucca and Bologna Concerts, ennesima documentazione di improvvisazione radicale uscito per Amirani.

Interpreti del lavoro sono Nicola Guazzaloca, ben noto protagonista di questo genere musicale e colonna della musica creativa bolognese, e l'ungherese Szilard Mezei. I due danno vita a un incontro di strumenti piuttosto raro, perché Mezei, polistrumentista degli archi, fa interloquire con il piano di Guazzaloca la sola viola. E lo fa in modo piuttosto sorprendente, prendendosi la scena non meno del compagno, grazie a un lavoro sullo strumento estremamente vario e creativo: archetto, certo, ma anche pizzicato, sottili percussioni, distorsioni dei suoni, sempre in dialogo con le sonorità della tastiera.

L'album raccoglie in tal modo poco più di un'ora di musica sempre vivissima, in più tratti inquieta, frutto di un dialogo tra due artisti sempre alla ricerca di soluzioni ma non di una risoluzione, di sonorità nuove, di espressività inattese. Musica che richiede quasi sempre una certa attenzione, come accade in questo tipo di creazione istantanea, ma che si mantiene sempre ben delineata, più prossima alla contemporanea da camera che non al jazz propriamente detto, e che in alcuni momenti richiama anche la tradizione etnica ungherese.

Track Listing

Part 1: Lucca Concert, Oratorio degli Angeli: First Imrpovisation in Lucca; Second Imrpovisation in Lucca; Third Imrpovisation in Lucca; Fourth Imrpovisation in Lucca. Part 2: Bologna Concert, Teatro San Leonardo: First Improvisation in Bologna; Second Improvisation in Bologna; Third Improvisation in Bologna; Forth Improvisation in Bologna.

Personnel

Szilàrd Mezei: viola; Nicola Guazzaloca: piano, objects.

Album information

Title: Lucca and Bologna Concerts | Year Released: 2017 | Record Label: Amirani Records

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Sensual
Rachel Z
Over and Over
Tony Monaco Trio
Love Is Passing Thru
Roberto Magris

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.