Home » Articoli » Album Review » Rob Mazurek and Black Cube SP: Return the Tides: Ascensi...

1

Rob Mazurek and Black Cube SP: Return the Tides: Ascension Suite and Holy Ghost

By

Sign in to view read count
Rob Mazurek and Black Cube SP: Return the Tides: Ascension Suite and Holy Ghost
La forte sincerità che si percepisce nella musica di Rob Mazurek (caratteristica che immagino anche chi non ama troppo il cornettista chicagoano faticherà a negargli) è qualcosa che va a volte oltre l'intenzione.
È il caso ad esempio del flusso emozionale, catartico, densissimo, di Return the Tides: Ascension Suite and Holy Ghost, disco che il musicista si è trovato a registrare subito dopo la scomparsa della madre Kathleen e che è a tutti gli effetti un visionario ricordo della sua figura.

I Black Cube SP che lo supportano, con un'umanità e un calore davvero palpabile, in questo "viaggio" personale sono i due abituali sodali nel collettivo Sao Paulo Underground, il batterista Mauricio Takara, il tastierista e manipolatore elettronico Guilherme Granado, cui si aggiungono Thomas Rohrer (sax soprano, rabeca), le percussioni di Rogerio Martins e l'MC Rodrigo Brandão.

Immerso in una atmosfera caliginosa, psichedelica, digitale e tropicalista, il disco (che è suddiviso in 4 lunghe parti) è una discesa quasi sciamanica nelle viscere di un flusso di coscienza doloroso ma in cerca di una, forse impossibile, pacificazione oltre le note.
Vibrante e ipnotico, questo lavoro fatto di fuoco e lacrime, groove e polvere arkestrale di stelle, va vissuto così, sull'onda di un'emozione che è tempestosa e intima, per quanto paradossale possa sembrare l'accostamento tra i due termini.
Mazurek, al di là delle circostanze, è sempre magistrale nelle sue progettualità e questa non fa eccezione. Con tutto il suo carico di umori/rumori globali e di lacerante umanità.

Riposa in pace, Kathleen. Il tuo Rob rimane una delle meraviglie della musica di oggi.

Track Listing

Oh Mother (Angel's Wings); Return the Tides; Let the Rain Fall Upwards; Reverse the Lightning.

Personnel

Rob Mazurek
trumpet

Rob Mazurek: cornetta, electronics, voce; Mauricio Takara: batteria, cavaquinho, voce; Guilherme Granado: tastiere, sintetizzatori, sampler, voce; Thomas Rohrer: rabeca, electronics, sax (soprano), voce; Rogerio Martins: percussioni, voce; Rodrigo Brandão: voce.

Album information

Title: Return the Tides: Ascension Suite and Holy Ghost | Year Released: 2015 | Record Label: Cuneiform Records


< Previous
Turning Point

Next >
Woven Entity

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Near

More

Shadow
Lizz Wright
Caught In My Own Trap
Kirke Karja / Étienne Renard / Ludwig Wandinger
Horizon Scanners
Jim Baker / Steve Hunt / Jakob Heinemann

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.