Home » Jazz Articles » John Surman

Jazz Articles about John Surman

Album Review

John Surman: Words Unspoken

Read "Words Unspoken" reviewed by Mario Calvitti


Giunto alla soglia degli 80 anni, che compirà in Agosto, e con alle spalle oltre mezzo secolo di attività professionale che ha prodotto una discografia imponente e importante sia in termini di quantità che di qualità, il sassofonista britannico John Surman aggiunge un'altra gemma luminosa al ricco catalogo delle sue opere, in gran parte documentato sulla etichetta tedesca ECM Records. Non si tratta dell'atteso disco in duo con il pianista norvegese Vigleik Storaas, annunciato durante il loro tour europeo della ...

11
Album Review

John Surman: Words Unspoken

Read "Words Unspoken" reviewed by Joshua Weiner


Englishman John Surman has been one of jazz's most important reedmen since his debut album on the progressive Deram label in 1969. From the start, on classic albums such as John McLaughlin's Extrapolation, Surman displayed a unique voice on the baritone sax, soprano sax, and bass clarinet, sometimes adding electronics to the mix. Since his first appearance on Manfred Eicher's groundbreaking ECM label in 1976, Surman has forged an idiosyncratic path, releasing solo, duo, and quartet albums, transcultural collaborations (such ...

15
Album Review

John Surman: Words Unspoken

Read "Words Unspoken" reviewed by Mike Jurkovic


Hypnotic and many of its antonyms--stimulating, arousing, reviving--are old school hyperbole which very often separates the hack from the veteran of critical science. But sometimes those everyday words are exactly what need to be said to tell of music unlike everyday and most others. Words Unspoken is just that. Blowing free and unhindered since 1966, and standing shoulder-to-shoulder with Terje Rypdal, Archie Shepp, Bill Frisell and John McLaughlin, British multi-reedist John Surman needs no lengthy introduction. He just ...

Live Review

ONJGT Synthesis e John Surman/Vigleik Storaas alla Casa del Jazz

Read "ONJGT Synthesis e John Surman/Vigleik Storaas alla Casa del Jazz" reviewed by Mario Calvitti


ONJGT Synthesis e John Surman/Vigleik Storas Casa del Jazz Roma 5.7.2023 Anche quest'anno la Casa del Jazz di Roma ha proposto un programma di concerti estivi di tutto rispetto, con un cartellone ricco di eventi e nomi importanti, insieme a diversi altri meno famosi ma non meno interessanti. È il caso della doppia serata del 5 Luglio, che unisce il grande John Surman, in duo col pianista norvegese Vigleik Storaas, con una selezione di ...

7
Extended Analysis

A Supreme Love

Read "A Supreme Love" reviewed by Duncan Heining


Alan Skidmore is one of the finest saxophonists to come out of the United Kingdom, Europe or indeed anywhere. In fact, it was hearing Skidmore's tenor solo on “Have You Heard?" from John Mayall's Bluesbreakers with Eric Clapton (Decca, 1966) that encouraged a young Michael Brecker to take up the instrument. Skidmore had also served his apprenticeship with blues singer Alexis Kornerin the sixties and by the end of the decade was equally well-versed in the blues and in the ...

Album Review

Mike Westbrook Concert Band: Marching Song Volumes 1 & 2 Plus Bonus Tracks

Read "Marching Song Volumes 1 & 2 Plus Bonus Tracks" reviewed by Maurizio Comandini


Mike Westbrook, pianista e soprattutto direttore di orchestra, è nato il 21 marzo del 1936 a High Wycombe, 50 chilometri a nord-ovest di Londra. Dapprima tentato dalla Art School di Plymouth, si dedica poi con decisione alla musica, dalla fine degli anni cinquanta. Nel 1958 forma la sua prima band per la quale gli capita di reclutare il sedicenne John Surman, giovane talento emergente che stava terminando il suo percorso scolastico. Quattro anni dopo Westbrook si sposta a Londra per ...

Album Review

John McLaughlin: Where Fortune Smiles

Read "Where Fortune Smiles" reviewed by Maurizio Comandini


L'invito che Tony Williams fece a John McLaughlin, chiamandolo a New York per far partire l'intensa avventura musicale denominata 'Tony Williams Lifetime,' arrivò proprio quando lo stesso McLaughlin aveva magicamente trovato un suo punto di equilibro. Dopo aver lasciato intravedere interessanti bagliori nell'eccellente disco Things We Like di Jack Bruce (registrato a Londra a fine agosto del 1968, con Dick Heckstall-Smith ai saxofoni e Jon Hiseman alla batteria) il suo talento esplose nel bellissimo album di esordio Extrapolation, registrato a ...


Engage

Contest Giveaways
Enter our latest contest giveaway sponsored by Musicians Performance Trust Fund
Polls & Surveys
Vote for your favorite musicians and participate in our brief surveys.

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.