Home » Jazz Articles » Alboran Trio
Jazz Articles about Alboran Trio
Paolo Paliaga e il Questionario di Proust
by Paolo Peviani
Il tratto principale della mia musica Più che mia" direi nostra. La forza dell'Alboran Trio risiede nel fatto di essere frutto di un lavoro collettivo in cui collaboriamo anziché competere. Con Ferdinando Faraò il progetto è ripartito con grande entusiasmo proprio perché non abbiamo bisogno di parlare, spiegare e razionalizzare il lavoro. Io scrivo brani ma poi il trio comincia un lavoro di messa a punto che può durare giorni (di solito facciamo delle full immersion in posti ...
read moreAlboran Trio: Near Gale
by AAJ Italy Staff
La prematura ed improvvisa scomparsa di Esbjorn Svensson ha privato la musica di una voce in grado di comunicare ad un pubblico ampio, che va dal jazzofilo incallito al rockettaro più assiduo. Non è però azzardato sostenere che l'Alboran Trio è forse il gruppo più indicato per raccoglierne l'eredità. Non solo in quanto facente capo, come l'EST, alla casa discografica ACT. Ma anche perché si potrebbe dire che l'Alboran Trio è, in un certo qual modo, la risposta italiana all'Esbjorn ...
read moreAlboran Trio: Near Gale
by John Kelman
Groups like e.s.t. and The Bad Plus have undeniably given the decades old piano trio format a much needed kick-in-the-ass but, as innovative as they've been and continue to be, some of their founding premises run the risk of inherent self-limitation. Still, despite e.s.t.'s ever-increasing pop sensibility and integration of electronics and sound manipulation, the extended tracks of Live in Hamburg (ACT, 2007) demonstrate that its improvisational acumen and longstanding chemistry remain intact.
In some ways, however, it's the trios ...
read moreAlboran Trio: Near Gale
by Chris May
Since 1995, when they began recording for the ACT Music label, Sweden's Esbjorn Svensson Trio (e.s.t.) has played a key role in rejuvenating the acoustic piano trio tradition, along with its audience. Svensson and his crew have liberated both from--or at least offered an alternative to--an overly familiar, standards-based repertoire and a precisely codified approach to performance. And if its own music, over the course of thirteen years, has itself become somewhat predictable, e.s.t. will always deserve a medal for ...
read moreAlboran Trio: Meltemi
by Chris May
The German ACT Music label is a strange one. Fitfully brilliant--as with the Esbjorn Svensson Trio's ongoing canon, and with recent discs by Nguyen Le and Julia Hulsmann--it has also released numerous bland, MOR-pitched albums which have precious little to do with creative jazz. Many of these have been produced by the slick but featherweight trombonist, vocalist and arranger Nils Landgren. Significantly, the EST, Le and Hulsmann albums were all self-produced by the artists.
Label director Siegfried Loch would probably ...
read more