Home » Articoli » Album Review » Gallio, Voerkel & Frey: Tiegel

1

Gallio, Voerkel & Frey: Tiegel

By

Sign in to view read count
Gallio, Voerkel & Frey: Tiegel
Non è tra i nomi più famosi della scena impro-jazz svizzera quello del sassofonista Christoph Gallio, ma la sua storia sonora è stata spesso costellata di ottime sinergie: emerso alla fine degli Settanta, Gallio ha collaborato con Günter Müller e Irène Schweizer, ma soprattutto è stato allievo di Steve Lacy a Parigi e ha successivamente suonato con Fred Frith e Phil Minton.

Tra i suoi primi gruppi un trio dei primissimi anni Ottanta, Tiegel, era completato da Urs Voekel [pianista, ma anche angoloso batterista] e dal contrabbassista Peter K. Frey [anche lui "versatile" al trombone], musicisti che con Gallio condividevano la voglia di esplorare a trecentosessanta gradi l'universo dell'improvvisazione.

Nella Unheard Series della Atavistic vengono alla luce ora tredici brevi improvvisazioni risalenti al giugno dell'1981, tredici abbozzi che spaziano dal conflagrare timbrico e materico degli strumenti a percorsi narrativi più lirici [la più lunga "Improvisation # 5"], rivelando tre musicisti curiosi e sensibili, ancorché in un contesto di casalinga informalità. Una curiosità che conferma la vitalità del jazz europeo di quegli anni, anche quello meno conosciuto.

Track Listing

01. Improvisation # 1; 02. Improvisation # 2; 03. Improvisation # 3; 04. Improvisation # 4; 05. Improvisation # 5; 06. Improvisation # 6; 07. Improvisation # 7; 08. Improvisation # 8; 09. Improvisation # 9; 10. Improvisation # 10; 11. Improvisation # 11; 12. Improvisation # 12; 13. Improvisation # 13

Personnel

Christoph Gallio (sax soprano); Urs Voerkel (piano, batteria); Peter K. Frey (contrabbasso, trombone)

Album information

Title: Tiegel | Year Released: 2007 | Record Label: Atavistic Worldwide


Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.