Home » Articoli » Album Review » Thomas Heberer's Clarino: Klippe One

Thomas Heberer's Clarino: Klippe One

By

Sign in to view read count
Thomas Heberer's Clarino: Klippe One
In questo doppio LP, il trombettista quarantacinquenne Thomas Heberer, tedesco ma stabilitosi a New York, presenta due facce della sua ricerca estetica. I primi nove brani lo vedono in trio col clarinettista belga Joachim Badenhorst ed il bassista franco-tedesco Pascal Niggenkemper: emergono un interplay misurato, un intreccio poco appariscente ed approcci strumentali poco virtuosistici, basati su una scrittura scarna, lineare, quasi monotona. Nei successivi dieci brani invece Heberer, in solitudine, si dedica alla respirazione circolare per intraprendere percorsi non molto diversi fra loro, ma esasperando di volta in volta gli aspetti timbrici con una vasta gamma di forzature tecniche.

In tutto l'album sono certo da apprezzare la puntigliosa coerenza progettuale, le variazioni timbriche che increspano i vari brani e l'intimo colloquio fra i tre strumentisti nei brani in trio. Tuttavia settantotto minuti sono veramente troppi per una musica che privilegia la staticità ritmica, un limitato rilievo melodico e armonico, una lenta e decantata evoluzione del discorso sonoro; una musica che proprio per queste caratteristiche dovrebbe perseguire una sintesi essenziale, un prosciugamento di stampo weberniano, anziché una dilatazione che diviene un'insistita e dimostrativa esposizione del medesimo concetto.

Track Listing

Side 1: Törn; Mole; Insel; Stapellauf. Side 2: Luv und Lee; Kleiner Bruder; Rah; Blanker Hans; Einlaufbier. Side 3: Bone; Network; Ether; Runoff; Festival. Side 4: Axis; Sweven; Weight; Canine; Utensil.

Personnel

Thomas Heberer: trumpet, quarter-tone trumpet; Joachim Badenhorst: clarinet, bass-clarinet; Pascal Niggenkemper: bass.

Album information

Title: Klippe One | Year Released: 2011 | Record Label: NoBusiness Records


Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

More

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.