Home » Articoli » Album Review » Max Nagl, Herwig Gradischnig, Peter Herbert, Michael Vat...

Max Nagl, Herwig Gradischnig, Peter Herbert, Michael Vatcher: A Day in My Life

By

Sign in to view read count
Max Nagl, Herwig Gradischnig, Peter Herbert, Michael Vatcher: A Day in My Life
Concepito come un LP, con un lato A (i primi quattro brani) e un lato B (gli altri quattro) e i canonici quaranta minuti di durata totale, questo CD trae spunto, almeno nel titolo, dalla canzone dei Beatles che chiude il leggendario Sgt. Pepper's..., "A Day in the Life," anche se poi, al di là della scarna suggestione, l'album batte di fatto tutt'altri sentieri (e del resto lo stesso tema di Lennon/McCartney, presente in tracklist in chiusura dell'ipotetica Side A, risulta discretamente stravolto).

Il terreno è quindi altro. Non certo un album di cover (d'altro canto i restanti brani sono tutti originali: due a testa per Herbert, Nagl e Gradischnig, più uno, "Klubkonzert," a firma collettiva), né, tutto sommato, un album ascrivibile a un unico ambito estetico. L'iniziale "Traumschlaf," per esempio, rivela un approccio che definiremmo atmosferico-minimale, ma in diversi frangenti, nei pezzi che seguono (diremmo soprattutto in "Unterwegs," che non disdegna intarsi contrappuntistici), l'attorcigliarsi dei due sax non può non rimandare alla coppia Konitz/Marsh, pur senza la stessa olimpica souplesse, e altrove, invece, a labirinti più corporei e serrati, tra free (proprio lo sviluppo di "A Day in the Life," per esempio) e cascami bop (rari, in verità), ora più libero e nervoso, ora più nitidamente strutturato.

I risultati sono altalenanti, anche se i pregi superano senz'altro i difetti, il maggiore dei quali risiede in qualche genericità di troppo, che allenta la tensione, e con essa la presa su chi ascolta.

Track Listing

Traumschlaf; Dragged a Comb Across My Head; Unterwegs; A Day in the Life; A Second Cup of Ihlamur-Tea; Klubkonzert (Blaue Tomate); After Hours; Bipolare Nachtruhe.

Personnel

Max Nagl
saxophone

Max Nagl: sax (alto); Herwig Gradischnig: sax (tenore, alto); Peter Herbert: contrabbasso; Michael Vatcher: batteria.

Album information

Title: A Day in My Life | Year Released: 2016 | Record Label: Cracked Anegg


< Previous
Protocol 3

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Near

More

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.