Home » Jazz Articles » Loren Stillman

Jazz Articles about Loren Stillman

1
Radio & Podcasts

Time and Time Again with Loren Stillman

Read "Time and Time Again with Loren Stillman" reviewed by David Bixler


The last several years have brought about significant change for saxophonist Loren Stillman. A lifelong New Yorker, Loren and his family did a 180, and moved to Montana several years ago. With the time afforded to him by the pandemic, Loren, having made a name for himself as an alto saxophonist focused his energies on the tenor. The fruit of his labor is a new recording, Time and Again, released on Sunnyside Records featuring himself on the tenor along with ...

1
Album Review

Russ Lossing, Loren Stillman: Canto.

Read "Canto." reviewed by Hrayr Attarian


Although pianist Russ Lossing and saxophonist Loren Stillman have collaborated on a handful of superlative releases in the past, the stimulating Canto is their first duo recording. The introspective and intriguing release consists entirely of originals which are at times mesmerizingly dark and, at others, warmly vibrant. The music is sublimely balanced between the emotive and the cerebral. Lossing opens Stillman's “Her Love Was Like Kryptonite ” with resonant plucking of the strings followed by sparse and hypnotic ...

2
Album Review

Alban Darche: Le Gros Cube #2

Read "Le Gros Cube #2" reviewed by Alberto Bazzurro


La passione di Alban Darche, quarantasettenne tenorsassofonista e compositore bretone, per i grossi organici è nota: ce ne siamo già occupati diverse volte, su queste colonne. Questo suo ultimo lavoro, edito come d'uso su Yolk Music, non fa eccezione: diciotto elementi, big band che più classica non si potrebbe. Per una volta (almeno rispetto al passato) anche in quanto a linguaggio espressivo-espositivo, che si riconnette mani e piedi alla grande tradizione orchestrale, inserendo i soli, che ovviamente non mancano, sopra ...

Album Review

Russ Lossing: Metamorphism

Read "Metamorphism" reviewed by Neri Pollastri


Registrato nel luglio del 2017, questo lavoro a firma dell'allora cinquantasettenne Russ Lossing, pianista della scena newyorchese originario dell'Ohio, vede all'opera un quartetto classico nella formazione, ma in equilibrio tra mainstream e contemporaneità negli stilemi. Il leader, infatti, ha alle spalle trentacinque anni di collaborazioni con artisti di primissimo piano, da Kenny Wheeler a Tim Berne, tra le quali spicca quella, continuativa, con Paul Motian, alla musica del quale ha dedicato un lavoro per piano solo. Qui tale ...

6
Album Review

Charlie Haden / Liberation Music Orchestra: Time/Life:Songs For The Whales And Other Beings

Read "Time/Life:Songs For The Whales And Other Beings" reviewed by Ian Patterson


Formed by bassist Charlie Haden in 1969 to protest America's war in Vietnam/Indochina, the Liberation Music Orchestra has reconvened roughly every ten years to record musical protest in the face of major injustices. Time/Life: Song for the Whales and Other Beings was inspired by concern at global ecological destruction, and to that end the music has a pervasive melancholy colored by the LMO's signature lyricism, and broken up by stirring collective and individual passages. The LMO's personnel has ...

1
Album Review

Charlie Haden Liberation Music Orchestra: Time / Life

Read "Time / Life" reviewed by Giuseppe Segala


Due anni dopo la scomparsa di Charlie Haden si pubblica questo ultimo documento della sua Liberation Music Orchestra, un lavoro che il compianto contrabbassista progettò ma che non ebbe modo di portare a compiuta realizzazione. Vessillo del suo impegno civile e umano, l'orchestra era nata nel 1969 raccogliendo una pletora di musicisti straordinari, molti dei quali oggi non sono più con noi: Don Cherry, Gato Barbieri, Dewey Redman, Paul Motian. L'album è forse diverso da quello che sarebbe ...

1
Album Review

Loren Stillman + Bad Touch: Going Public

Read "Going Public" reviewed by Libero Farnè


Evidentemente, come si può desumere da una serie di incisioni e concerti (vedi l'ultima edizione del festival di Saalfelden), ci troviamo di fronte ad una precisa tendenza estetica, in atto in America come in Europa: quella di rivisitare l'estetica e le modalità compositive e improvvisative del Cool storico (che era però più dinamico e spigoloso) e anche del West Coast (che rispetto al Cool era più pomposo, ammorbidito, ma sempre swingante). Quelle correnti storiche vengono decantate secondo l'ottica di oggi, ...


Engage

Contest Giveaways
Enter our latest contest giveaway sponsored by Calligram Records
Polls & Surveys
Vote for your favorite musicians and participate in our brief surveys.
Publisher's Desk
How To Follow Staff Writers
Read on...

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.