Home » Jazz Musicians » Cristina Zavalloni

Cristina Zavalloni

I wanted to be a dancer but I would have never given up music: I have always been singing, since I was a young girl.

Whether I’m writing for my jazz bands, performing a Britten or a Monteverdi opera, singing in big halls or small clubs, giving life to new roles like Anaïs Nin or Sor Juana or everything else composer Louis Andriessen ever wrote for me, I always have a deep respect for the music.

In many years, I have learned to move among apparently contrasting musical worlds. When I’m asked how is it possible to go straight from jazz to opera, I reply that ‘Musically it’s never an issue. Small things, like rehearsal times or late night hours, can be!’

I adore repertoire from the 20th century, and I have been exploring it for years in duo with pianist Andrea Rebaudengo. Our duo also works with two trios, involving clarinet player Gabriele Mirabassi and violist Danusha Waskiewicz. Pieces like Berio’s Folk Songs, Schoenberg’s Pierrot Lunaire or Poulenc’s La Voix Humaine have become part of me, and when I get back to my jazz quartet Special Dish or when I work with Uri Caine or Paolo Fresu, it feels like coming home.

I consider myself a jazz singer because jazz was my first love: I learned from the voices of Sarah Vaughan, Joni Mitchell, Cassandra Wilson, and many more.

My life changed yet again when I discovered Cathy Berberian and contemporary repertoire. That’s what led me to work with amazing composers in the classical new music world.

Writing, composing and singing hold equally dear places in my heart.

Whenever I have a chance, I talk about music: for example, when I hosted Effemeridi Musicali, a series of short television episodes broadcast by the Italian Television RAI3.

Tags

1
New & Noteworthy

Cristina Zavalloni: fra canzone e ricerca

Read "Cristina Zavalloni: fra canzone e ricerca" reviewed by Libero Farnè


L'ecclettismo, la vitalità creativa e l'intelligenza interpretativa di Cristina Zavalloni ci hanno abituato a sorprese continue, sia in concerto che nelle edizioni discografiche. È significativa la successione delle sue incisioni degli ultimissimi anni, a cominciare da For the Living (Encore, 2020), lavoro “impegnato" realizzato nel primo anno del Covid a capo di una formazione italo-scandinava da sogno, a cui inaspettatamente ha fatto seguito Popoff! (Tuk music, 2021), una selezione di famose canzoni dello Zecchino d'Oro, condividendone la titolarità con Paolo ...

Live Review

MetJazz 2022

Read "MetJazz 2022" reviewed by Neri Pollastri


Metastasio Jazz Teatro Metastasio Prato Tematicamente intitolata a “La voce e altre follie," la ventisettesima edizione di Metastasio Jazz, rassegna pratese diretta da Stefano Zenni, proprio nella follia si è imbattuta in corso di realizzazione, nella forma di molteplici imprevisti, legati anche alla pandemia, che hanno costretto gli organizzatori a rivoluzionare in corsa il programma per ben due volte. Tuttavia, vuoi perché la follia ha anche un suo aspetto generativo, vuoi per la pazienza e l'abilità ...

5
Album Review

Nicola Conte: Other Directions

Read "Other Directions" reviewed by Chris May


Since debuting with the quintessential acid-jazz suite Jet Sounds on the Milan-based label Schema in 2000, the composer, arranger, producer and guitarist Nicola Conte has released another ten exquisitely beautiful albums exploring acid jazz, spiritual jazz, soul jazz and bossa nova, often all on the same disc. Conte also produces other artists and has curated rare-groove bossa nova compilations for Far Out and modal-jazz compilations for Blue Note and MPS. Everything he does is erudite and lustrous and certain to ...

Album Review

Cristina Zavalloni: Special Moon

Read "Special Moon" reviewed by Alberto Bazzurro


La coerenza tematica (qui la luna, con tutta evidenza) non sempre è una garanzia verso altre coerenze. Quella stilistica, per esempio, al di là dell'eterogeneità del materiale riunito in questo album (Bellini e “Tintarella di luna" sono--e rimangono--piuttosto lontani, per fare un solo esempio). Il primo trittico di brani, in effetti, rappresenta già un bel caleidoscopio di elementi anche piuttosto difformi: l'aplomb di “Vaga luna che inargenti" (qui nella versione di Jan Bang, ma in quella canonica che ritroviamo sul ...

1
Interview

Il piatto speciale di Cristina Zavalloni

Read "Il piatto speciale di Cristina Zavalloni" reviewed by Libero Farnè


Merita attenzione il nuovo CD di Cristina Zavalloni, Special Dish (Encore Jazz). I tredici brani, di vari autori, sono stati incisi dal vivo e in studio fra il marzo 2014 e il giugno 2015 da un quartetto che, oltre alla cantante bolognese, comprende Cristiano Arcelli al sax alto, Daniele Mencarelli al contrabbasso e Alessandro Paternesi alla batteria. Con l'autrice abbiamo approfondito alcuni aspetti relativi al disco e sondato quali siano i suoi attuali impegni concertistici, non solo in ambito jazzistico. ...

1
Interview

Cristina Zavalloni: The Soul Factor

Read "Cristina Zavalloni: The Soul Factor" reviewed by Libero Farnè


In concomitanza di Umbria Jazz 14, fra le iniziative collaterali del festival grande rilievo è stato dato alla presentazione dell'ultima fatica discografica di Cristina Zavalloni, concepita in stretta collaborazione con Uri Caine. Per l'occasione erano presenti la stessa Zavalloni e i due produttori: Enzo Capua e Giandomenico Ciaramella. The Soul Factor, registrato in studio a New York nel dicembre 2013 ed edito dalla Jando Music, si regge su una formazione invidiabile: oltre ai due titolari, David Gilmore alla chitarra, Fima ...

Read more articles

Photos

Music

Recordings: As Leader | As Sideperson

Special Moon

Encore Jazz
2017

buy

La donna di cristallo

Egea Records
2012

buy

Solidago

Egea Records
2009

buy

Tilim-bom

Egea Records
2008

buy

Idea

Egea Records
2007

buy

AC / CD

Cantaloupe Music
2006

buy

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.