All About Jazz

Home » Articoli » Album Review

1

Curtis Sydnor: Materials and Their Destiny

Vincenzo Roggero By

Sign in to view read count
Curtis Sydnor: Materials and Their Destiny
L'ispirazione per Materials and Their Destiny arriva da un testo di filosofia dell'architettura di Louis Sullivan, padre del Movimento Moderno negli Stati Uniti. L'idea è quella di un viaggio sincronizzato tra l'improvvisazione della band sul palco e l'animazione di linee, traiettorie, forme, proiettata su di un grande schermo. Idea non nuova ma affascinante, in relazione alla visionarietà propria dell'architetto statunitense, presso lo studio del quale si formò Frank Lloyd Wright ed ebbe inizio la cosiddetta architettura organica.

Quello che possiamo affermare è che il progetto funziona, eccome, anche solo nella sua dimensione musicale. Le tastiere del leader, il sax della sempre più convincente Caroline Davis, l'affilata chitarra di Aaron Dugan e la batteria di Jordan Perlson sono un indizio sulla direzione intrapresa dal quartetto che sciorina una musica impregnata di delicati umori rock che sanno irrobustirsi alla bisogna, di visioni psichedeliche, dalla accentuata impronta melodica, con i quattro musicisti impegnati ad aggiungere tasselli, macchie di colore e di calore più che a improvvisare in maniera canonica

Curtis Sydnor vanta una formazione accademica tutt'altro che trascurabile e sa bene come assemblare gli elementi a disposizione nel rispetto delle forme, non disdegnando cambi di prospettiva, accelerazioni, riff assassini, e conferendo alla musica di Materials and Their Destiny l'organicità, l'essenzialità e la bellezza di un edificio di Louis Sullivan.

Track Listing

Prelude; Materials and Their destiny; Parallel Axes; Awakening of the Pentagon; Romance.

Personnel

Curt Sydnor: tastiere; Aaron Dugan: chitarra; Caroline Davis: sassofono; Jordan Perlson: batteria.

Album information

Title: Materials and Their Destiny | Year Released: 2016 | Record Label: ears&eyes Records

Post a comment about this album

Watch

Tags

View events near Chicago
Jazz Near Chicago
Events Guide | Venue Guide | Get App | More...

Shop Amazon

More

Read An Open Dialogue
An Open Dialogue
Linda Sikhakhane
Read Rah! Rah!
Rah! Rah!
The Claire Daly Band
Read Artlessly Falling
Artlessly Falling
Mary Halvorson's Code Girl
Read Hi-Fly
Hi-Fly
Howard University Jazz Ensemble
Read And Then It Rained
And Then It Rained
The Michael O'Neill Quartet
Read You're It!
You're It!
The Mike Melito / Dino Losito Quartet
Read URBAN(E)
URBAN(E)
Mike Fahie Jazz Orchestra

All About Jazz needs your support

Donate
All About Jazz & Jazz Near You were built to promote jazz music: both recorded and live events. We rely primarily on venues, festivals and musicians to promote their events through our platform. With club closures, shelter in place and an uncertain future, we've pivoted our platform to collect, promote and broadcast livestream concerts to support our jazz musician friends. This is a significant but neccesary effort that will help musicians now, and in the future. You can help offset the cost of this essential undertaking by making a donation today. In return, we'll deliver an ad-free experience (which includes hiding the bottom right video ad). Thank you.

Get more of a good thing

Our weekly newsletter highlights our top stories and includes your local jazz events calendar.