Home » Articoli » Album Review » Archie Shepp Attica Blues Orchestra: I Hear the Sound

2

Archie Shepp Attica Blues Orchestra: I Hear the Sound

By

Sign in to view read count
Archie Shepp Attica Blues Orchestra: I Hear the Sound
Nel 1972 Archie Shepp usciva con Attica Blues album accolto con favore dal pubblico ma liquidato senza tanti complimenti dalla critica che rimproverò a Shepp la virata verso una commercializzazione e semplificazione eccessiva della sua proposta musicale, salvo poi negli anni successivi rivalutarlo ampiamente e consideralo un significativo manifesto dei cambiamenti in corso nella black music di quel periodo.

Quaranta anni dopo Shepp ripropone le composizioni di quell'album utilizzando un orchestra composta da solisti per lo più francesi, da una sezione d'archi diretta da Jean-Claude André, e aggiungendo una manciata di originali più una versione dell'ellingtoniana "Come Sunday" nell'arrangiamento di Ernie Wilkins.

Il risultato è un album opulento, dall'orchestrazione sontuosa, con un repertorio che pesca a piene mani nel blues, ma anche nel soul e nel funky. Gli arrangiamenti non palesano sbavature ma lasciano poco spazio alla sorpresa, gli assoli sono brillanti anche se un poco scontati, le melodie, il canto e gli archi sfiorano la pop song raffinata, ma nell'insieme tutto funziona maledettamente bene.

Certo mancano i fremiti e le motivazioni originarie—"Attica Blues" fu scritto da Shepp qualche giorno dopo la rivolta carceraria ad Attica, stato di New York, che lasciò sul campo trentanove vittime—ma I Hear the Sound possiede una propria valenza intrinseca, ricchezza di atmosfere, energia esecutiva con il sax del leader che, quando soffia screziato ed abrasivo, sa trasmettere pathos e vibranti emozioni.

Track Listing

Attica Blues; Arms; Blues for Brother G. Jackson; Come Sunday; The Cry of My People; Quiet Dawn; Déjà Vu; Steam; Goodbye Sweet Pop’s; Ballad for a Child; Mama Too Tight.

Personnel

Archie Shepp: sax tenore, sax soprano, voce; Amina Claudine Myers: piano, voce; Tom McClung: piano; Famoudou Don Moye: batteria, congas; Reggie Washington: basso; Darryl Hall: basso; Pierre Durand: chitarra; Stéphane Belmondo: tromba; Izidor Leitinger: tromba; Christophe Leloil: tromba; Olivier Miconi: tromba; Ambrose Akinmusire: tromba; Sébastien Llado: trombone; Simon Sieger: trombone; Romain Morello: trombone; Michaël Ballue: trombone; Raphaël Imbert: sax alto; Olivier Chaussade: sax alto; François Théberge: sax tenore; Virgile Lefebvre: sax tenore; Jean-Philippe Scali: sax baritono; Manon Tenoudji: violino; Steve Duong: violino; Antoine Carlier: viola; Louise Rosbach: violoncello; Marion Rampal: voce; Cécile McLorin Salvant: voce.

Album information

Title: I Hear the Sound | Year Released: 2014 | Record Label: Archie Ball Records


< Previous
Bubble

Comments

Tags


For the Love of Jazz
Get the Jazz Near You newsletter All About Jazz has been a pillar of jazz since 1995, championing it as an art form and, more importantly, supporting the musicians who create it. Our enduring commitment has made "AAJ" one of the most culturally important websites of its kind, read by hundreds of thousands of fans, musicians and industry figures every month.

You Can Help
To expand our coverage even further and develop new means to foster jazz discovery and connectivity we need your help. You can become a sustaining member for a modest $20 and in return, we'll immediately hide those pesky ads plus provide access to future articles for a full year. This winning combination will vastly improve your AAJ experience and allow us to vigorously build on the pioneering work we first started in 1995. So enjoy an ad-free AAJ experience and help us remain a positive beacon for jazz by making a donation today.

Near

More

8 Concepts of Tango
Hakon Skogstad
How Long Is Now
Christian Marien Quartett
Heartland Radio
Remy Le Boeuf’s Assembly of Shadows

Popular

Get more of a good thing!

Our weekly newsletter highlights our top stories, our special offers, and upcoming jazz events near you.